Как ще се определя цената на застраховка "Гражданска отговорност"

С 360% по-скъпа “Гражданска отговорност”, което прави близо 4 пъти, ще плащат шофьорите, които са останали с 10 точки в талона. На практика това означава, че са загубили правата да управляват автомобил. Идеята за нова методика за изчисляване на полицата в момента обсъждат застрахователи, експерти, КАТ и Комисията за финансов надзор. Тя се основава на два критерия – точките в талона и катастрофите. Колкото повече провинения има даден шофьор, толкова по-скъпа застраховка ще плаща, пише 24 часа.

И обратно – изрядните ще получават бонуси и отстъпки. Разликите между цената за внимателните шофьори и за джигитите ще е 3-4 пъти в зависимост от изчисления коефициент.

Така например, ако за базова цена се вземе 200 лв., а коефициентът е 0,8, тя ще се намали с 20% и ще е 160 лв. Ако обаче коефициентът е 1,5, ще се оскъпи с 50 на сто и ще струва 300 лв. Единица ще е за шофьорите, които не заслужават бонус, но не са и толкова лоши за санкция.

Така внимателните шофьори ще получават отстъпки, а джигитите ще плащат допълнително. Това е т.нар. система „бонус-малус“, която съществува в европейските страни и се подготвя и у нас, като целта е да влезе в действие още тази есен.

Идеята е цената на „Гражданска отговорност“ да се коригира с коефициент.

Той ще се формира от два основни критерия. Единият ще се отнася за автомобила, ще зависи от това дали с него е причинена катастрофа или не. Справката може да се прави и в момента по интернет по регистрационния номер на колата и номера на рамата, защото КАТ подава данни за претърпените пътнотранспортни произшествия.

Единната информационна система вече заработи, като първата стъпка бе издаването чрез нея на електронна полица, но системата позволява използването и на други функционалности.

Вторият фактор, който ще влияе върху коефициента за изчисление на „Гражданска отговорност“, ще е личен и ще зависи от способностите на шофьора. Те ще се следят по точките в талона. Колкото по-малко са ви останали, толкова по-скъпа полица ще плащате и обратното – ако не ви е отнета нито една или само 2-3, ще имате отстъпка. Коефициентът, който се получава от комбинацията на двата критерия, ще влияе върху цената на полицата на съответната компания според тарифата й. Така ще се формира крайната цена. Когато е под единица, цената ще се намалява и тогава ще се ползва отстъпка. Ако е над единица, ще се завишава.

Ако базовата цена е 200 лв., а коефициентът е 0,8, тя ще се намали с 20%, т.е. ще стане 160 лв. Ако обаче коефициентът е 1,5, ще се оскъпи с 50 на сто и ще бъде 300 лв. Единица ще е за шофьорите, които не заслужават бонус, но не са толкова лоши и за малус.

Все още не е решено каква тежест ще са отделните критерии – дали по-голямата ще се пада на отнетите точки, или на катастрофите.

Когато автомобилът смени собственика си, цената за „Гражданска отговорност“ ще започне да се изчислява наново. Възможно е да не се зачитат леките катастрофи, които се удостоверяват с двустранен протокол без КАТ. Работната група обмисля и допълнителни критерии за изчисление на полицата, например изплатените щети по „Гражданска отговорност“ и „Каско“ за един автомобил и шофьор, но за целта застрахователите ще трябва да обменят информация и не е сигурно дали всички ще се съгласят предвид конкуренцията.

Системата „бонус-малус“ ще бъде описана в наредба. Създаването й е предвидено в промените в Кодекса за застраховането, които се разглеждат в парламента в момента. (източник varnapress.net)

2011-08-05 05:46:31